Dekalog ulgi na powrót

Poniżej przedstawiamy podstawowe informacje o uldze na powrót, które musisz znać, zanim podejmiesz decyzję o skorzystaniu z niej. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji zachęcamy do zapoznania się z bazą wiedzy, a wobec chęci zlecenia nam prowadzenia Twojej sprawy i rozliczeń, do kontaktu za pomocą formularza kontaktowego. Przy już trwającej kontroli podatkowej w zakresie ulgi na powrót, zachęcamy do jak najszybszego kontaktu za pośrednictwem formularza kontaktowego.


1.
Podatnik tylko deklaruje spełnianie przesłanek do skorzystania z ulgi. Pierwsze rozliczenie będzie automatycznie zaakceptowane, o ile nie ma rażących nieprawidłowości.

Twoja deklaracja czy oświadczenie zostaną w zdecydowanej większości przypadków automatycznie zaakceptowane. Na przykład jako pracownik otrzymasz wyższą kwotę netto, czy zapłacisz niższy podatek z prowadzonej polskiej działalności gospodarczej.


2.
Automatyczne zaakceptowanie deklaracji nie daje podatnikowi jakiejkolwiek gwarancji, że prawidłowo ustalił stan faktyczny i zastosował przepisy. Urząd ma informację, że podatnik zadeklarował spełnianie przesłanek do skorzystania z ulgi, co powoduje, że podatnik może stać się łatwym przedmiotem kontroli podatkowej.

Urząd skarbowy uzyska informację, że zadeklarowałeś spełnianie przesłanek do skorzystania z ulgi. Przesłanki te są jednak niedookreślone i zostawiają wiele furtek interpretacyjnych. To powoduje, że stajesz się łatwym przedmiotem kontroli podatkowej.


3.
Spełnianie przesłanek może zostać skontrolowane do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Termin ten wynosi 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin na złożenie deklaracji.

Przykładowo, przy skorzystaniu z ulgi na powrót w rozliczeniu za rok 2024, urząd może skontrolować spełnianie przesłanek do skorzystania z ulgi na powrót przynajmniej do końca roku 2030. Pod pewnymi warunkami termin ten może być jeszcze dłuższy.


4.
Ulga na powrót zawiera wiele niejasnych przesłanek. Szczególne znaczenie ma ustalenie stanu faktycznego w Twojej indywidualnej sprawie oraz porównanie ich z przesłankami korzystania z ulgi na powrót. Rozwianie wątpliwości interpretacyjnych, co do wykładni przepisów, może odbyć się poprzez złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Najważniejszym elementem doradztwa podatkowego w zakresie ulgi na powrót jest… ustalenie stanu faktycznego w Twojej indywidualnej sytuacji. Wąptliwości interpretacyjne, co do wykładni przepisów, można minimalizować poprzez złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Na skutek złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, centralny organ (Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej) jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi na Twoje pytania w ciągu 3 miesięcy. Odpowiedź ta zawiera wykładnię przepisów, która jest wiążąca dla każdego urzędu skarbowego w Polsce oraz w praktyce uniemożliwia odstąpienie od zaprezentowanej w interpretacji indywidualnej wykładni przepisów – co daje Tobie bezpieczeństwo, pod warunkiem, że stan faktyczny został właściwie ustalony, wniosek był dobrze skonstruowany, a postępowanie odpowiednio prowadzone.


5.
Stan faktyczny powinien być wszechstronnie ustalony zanim skorzystasz z ulgi na powrót, aby sprawdzić, czy rzeczywiście istnieją przesłanki do skorzystania z niej. Na wypadek wątpliwości interpretacyjnych, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej powinien być dobrze napisany – organ będzie starał się wykorzystać nieprecyzyjne bądź zbyt kategoryczne stwierdzenia, by wydać interpretację, która nie zapewni skutku ochronnego. Organ może zadać również wiele dodatkowych pytań co do stanu faktycznego – często podchwytliwych.

Jednoznaczne i prawidłowe wyjaśnienie stanu faktycznego w sprawach ulgi na powrót często jest skomplikowane i nie należy umniejszać znaczenia tego etapu. Po ustaleniu stanu faktycznego należy przejść do etapu interpretacji przepisów. Z naszego doświadczenia wynika, że wobec licznych wątpliwości w tym zakresie oraz niejasnych przesłanek, organ często będzie zadawał podchwytliwe pytania w procedurze wydawania interpretacji indywidualnej.

W przypadku udzielenia odpowiedzi na takie pytania, interpretacja wydana na skutek postępowania nie będzie chroniła podatnika.

Organ może na przykład zapytać się wprost, czy podatnik posiadał w danym okresie miejsce zamieszkania na terytorium RP. Odpowiedź na to pytanie przez podatnika będzie powodowała brak mocy ochronnej interpretacji – to organ powinien stwierdzić, na podstawie przedstawionego i ustalonego przez profesjonalistę stanu faktycznego, czy ta przesłanka została spełniona.


6.
Przesłanki do skorzystania z ulgi na powrót są nieprecyzyjnie określone. Ryzyko odmiennej wykładni przepisów – wobec braku rozbudowanego i ugruntowanego orzecznictwa sądowoadministracyjnego – w wielu stanach faktycznych nie może zostać wyeliminowane wyłącznie na podstawie reguł wykładni przepisów. Poza zupełnie oczywistymi przypadkami, nie jest rekomendowane korzystanie z ulgi bez odpowiedniego zabezpieczenia – na przykład w postaci interpretacji indywidualnej.

Przykładowo, kwestia rezydencji podatkowej, rozumienia „powrotu” czy posiadania miejsca zamieszkania na terytorium RP mogą wywoływać wątpliwości interpretacyjne.


7.
Ulga na powrót nie ma nic wspólnego z zameldowaniem.

Przesłanką do skorzystania z ulgi na powrót nie są kwestie meldunkowe, a kwestia miejsce zamieszkania. Miejsce zamieszkania podlega przy tym autonomicznej wykładni na gruncie prawa podatkowego. Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Dodatkowo, zastosowanie znajdują postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


8.
Ulga na powrót podlega kumulacji z innymi ulgami.

Jeśli planujesz założyć w Polsce własną działalność gospodarczą, by prowadzić biznes międzynarodowy (i na przykład świadczyć usługi na rzecz dawnych partnerów biznesowych z kraju emigracji), dodatkowo do ulgi na powrót możesz korzystać z innych ulg – takich jak IP Box (opodatkowanie 5% PIT) czy ulga na działalność badawczo-rozwojową (zaliczanie niektórych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w ich wielokrotności).


9.
Z ulgi na powrót możesz skorzystać nawet jeśli nie masz obywatelstwa polskiego, a posiadasz Kartę Polaka czy wyłącznie obywatelstwo innego kraju Unii Europejskiej.

.

Z ulgi na powrót skorzystają zatem na przykład, pod pewnymi warunkami, również małżonkowie podatnika, którzy wraz z nim podejmą decyzję o powrocie i którzy nie są obywatelami polskimi. Ponadto, organy potwierdzają w wydawanych interpretacjach indywidualnych, że ulga przysługuje także w przypadku, gdy nigdy nie mieszkało się w Polsce i nie występuje „powrót”, a dopiero pierwsze zamieszkanie w Polsce. Jest to możliwe w ściśle określonych w ustawie wypadkach. Takie regulacje umożliwiają skorzystanie z ulgi na powrót także Polakom czy obywatelom UE urodzonym i wychowanym zagranicą.


10.
Szukając wsparcia prawno-podatkowego w Polsce zawsze korzystaj z usług tych osób, które podpisują się pod wydawanymi opiniami oraz podają numer uprawnień zawodowych. Takie osoby mogą również oficjalnie reprezentować Ciebie wobec organów podatkowych oraz sądów administracyjnych na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

W Polsce wykonywanie czynności doradztwa podatkowego, takich jak udzielanie porad i wyjaśnień z zakresu prawa podatkowego i reprezentowanie Ciebie czy to w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej, czy to w kontroli podatkowej, zastrzeżone jest dla podmiotów uprawnionych.

Reprezentacja odbywa się na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, a Twój pełnomocnik jest adresatem wszystkich pism organu.

Jeśli Twój doradca przedkłada Ci już przygotowane wnioski do podpisu, powinna zapalić się lampka ostrzegawcza*, że dana osoba nie ma uprawnień do doradzania w zakresie prawa podatkowego, czy reprezentowania Ciebie w postępowaniach przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi.

*Wyjątkiem są określone krótkie oświadczenia oraz samo pełnomocnictwo, pod którymi to dokumentami złożysz podpis też u podmiotów uprawnionych: doradcy podatkowego, radcy prawnego, adwokata czy biegłego rewidenta.


Czy masz pytania? Skontaktuj się z nami! Mamy bogate doświadczenie w doradztwie podatkowym w zakresie ulgi na powrót. Kompleksowo zaopiekujemy się Twoją sprawą, oferując doradztwo podatkowe, obsługę księgową oraz tłumaczenia uwierzytelnione.

    Dowiedz się więcej w naszej strefie wiedzy:

    • Brak tagów